Blog Over Bart Contact Gratis intake Inloggen

3 tips voor meer energie binnen 1 dag

Iedereen heeft weleens een dip in zijn energie maar niet iedereen heeft dat dagelijks op dezelfde momenten. Er zijn honderden redenen te bedenken die kunnen zorgen voor een energie dip.

Dit kan mentaal zijn maar vaak vooral fysiek. En met fysiek bedoel ik fysieke acties die je neemt of keuzes die je maakt.

Heb jij ooit een dip?

  • Sta je op met weinig energie?
  • Heb je een dip na je lunch?
  • Misschien de 15-16 uur dip?
  • Of kak je in als je om 17.30 uur thuis komt?
  • Misschien de after-dinner-dip?
  • Of ben je ’s avonds om 19 uur doodop op de bank geploft?

Als je een van bovenstaande momenten een dip hebt dan komt dat in 9 van de 10 gevallen door iets wat je doet. Een actie die je onderneemt en daarvoor nog een keuze die je maakt.

Om je een voorbeeld te geven. Als je gaat uit (vr)eten bij een all-you-can-eat restaurant en doorgaat tot je eerste knoopje los moet (want je moet het geld er wel uit halen). Dan is de kans groot dat je daarna echt even vet hard in kakt. Hoe zou dat komen?

  1. Je eet mogelijk veel rommel zoals slechte vetten, (snelle) suikers, bewerkte producten.
  2. Je eet mogelijk extreem veel waardoor je nokkie vol zit.
  3. Je drinkt er mogelijk alcohol of frisdrank bij.
  4. Je eet mogelijk voedingsstoffen waar je gevoelig voor bent.
  5. All of the above.

Overeten en slecht eten kans als gevolg hebben dat je een dip krijgt. Logisch (vind ik)!

Maar zo uit eten doe ik niet elke dag en toch heb ik een dip…

Hoe kan het dat je op een normale dag waarin je ‘normaal’ eet een dip hebt.

Het antwoordt is simpel: Actie-Reactie.

Laat ik beginnen met een kort voorbeeld uit mijn eigen verleden waardoor ik mijn leefstijl ben gaan veranderen.

Op een zaterdagochtend was ik Body Pump aan het geven en ik zat er lekker in, was aan het knallen en gaf zoals ze bij de opleiding zeiden het goede voorbeeld door uitdagende gewichten te pakken.

Halverwege de training begon ik een beetje flauw te worden en heel snel werd het zwart voor mijn ogen en moest ik de les afbreken. Collega’s kwamen met goed bedoelde adviezen in de vorm van een appel, aquarius en een reep. Allemaal suikers dus. Want dat moet toch als je flauw wordt?

Een personal trainster die daar (voor zichzelf) werkte zat te eten en gaf mij wat gekookte eieren en noten. Ze legde in een halve minuut uit dat ik powervoer nodig heb, verzadigd moet raken en langdurig energie nodig heb.

Dat advies heeft destijds mijn leefstijl veranderd. Anders eten, anders trainen en vooral andere dingen doen om te zorgen dat mijn energie hoog blijft.

Na een hele hoop opleidingen, stapels boeken en meer dan 10 jaar ervaring met coaching en training geven kan ik wel zeggen dat ik weet wat wel en niet werkt.

Daarom heb ik hieronder een aantal tips voor je die je gegarandeerd binnen 24 uur meer energie geven. Tenzij je ze al toepast natuurlijk.

Tip 1: Skip the dip

Er zijn heel veel manieren om een dip te veroorzaken. Een daarvan is dat je iets eet met heel veel snelle suikers en daarna in kakt. Dus een van de makkelijkste manieren om een dip te voorkomen is om die producten uit je voeding te halen.

Denk hierbij aan snoep, fastfood, frisdrank, alcohol maar vergeet ook niet dat bepaalde fruit soorten, brood, aardappelen, pasta en nog veel meer ook veel snelle suikers kan bevatten en dus ook kan zorgen voor een dip.

In mijn Ebook: 10 tips om in 1 week je energie een boost  te geven vind je een heel overzicht van producten die je beter kan laten staan maar ook voorbeelden van wat je dan wel moet eten.

Tip 2: Push the pedal

Naast het voorkomen van een dip kun je ook zorgen dat je lichaam gewoon harder gaat werken. Veel mensen denken altijd dat als hun lichaam aan het werk gezet wordt (werken, tuinieren, zorgen voor kinderen, sporten etc.) dat je dan alleen maar vermoeid raakt en daarna weer moet uitrusten om weer energie te krijgen.

Maar elke vorm van bewegen en bezig zijn kan juist ook een stimulans zijn voor je lichaam om meer energie te produceren.

Te weinig eten, bewegen, trainen en gewoon lui zijn zorgt er juist voor dat je stofwisseling omlaag gaat. Je lichaam reguleert zichzelf wel, dus als je lui bent, niks doet of niks kan dan zorgt je lichaam er wel voor dat je minder energie nodig hebt.

Dus wat kun je doen om je lichaam een boost te geven?

  • Sporten
  • Trainen
  • Bewegen
  • Hersengymnastiek (spelletjes, puzzles, lezen, brainstormen etc.)
  • Voldoende eten

Alles wat je nu al doet zal niet direct voor meer energie zorgen dan je al hebt.

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” … Berry van Aarle (haha geen idee wie dat zei).

Dus doe vooral dingen anders, doe nieuwe dingen of doe iets wat je al deed meer.

In mijn E-book vind je enkele tips om plankgas te geven. Klik hier om hem te downloaden.

Tip 3: Master the mind

Altijd als ik workshops geef, coaching sessies heb of training geef dan hoor ik altijd dat mensen vragen naar recepten en voedingstips.

En dan ga ik vragen stellen, ga ik dieper duiken en aan het einde is het altijd de Mind-set die moet veranderen en niet per se het voedingspatroon.

Met de juiste Mind-set verander je elk patroon. Voeding, bewegen, stress, leefstijl, thuissituatie etc.

Er zijn heel veel manieren om je Mind-set te trainen. Maar doen en blijven is by far de beste manier.

Niet voor ogen hebben om vanaf vandaag 3 maanden helemaal geen junk te eten maar gewoon iets laten staan wat je zeker weet dat je kunt laten staan en dat volhouden. En als het goed gaat doe je nog iets wat je weg laat of doe je een extra workout of wandeling of meditatie.. of net wat jou helpt om resultaat te krijgen.

Als je het radicaal doet dan moet je het ook echt goed doen vind ik. Ik heb zelf frisdrank afgezworen. Ik ben echt een vreetbeer als het gaat om junk. Ik lust echt alles en als ik het eet dan ook echt veel. Dr. Foots en Red Bull vind ik echt mega lekker. Maar ik heb dit jaar nog maar 1 blikje Dr. Foots gehad en ik heb er niet van genoten.

Ik had met voorgenomen om het gewoon helemaal nooit meer te drinken. En dat heb ik tot half april vol gehouden, toen heb ik een blikje gehad. En nu weet ik zeker dat ik het nooit meer drink.

Maar maak Mind-set keuzes die zorgen dat je het echt volhoudt.

In mijn Gratis Ebook vind je enkele praktische voorbeelden van hoe je jouw Mind-set kunt omzetten van uitstel gedrag, negatief of luiheid naar actie ondernemen, positief en gefocust.

 

Super tof dat je de moeite hebt genomen om de tips te lezen. Zoals ik al zei, wil je nog meer tips? Download dan mijn Ebook.

Binnenkort geef ik een live Masterclass waarin ik 10 tips deel die je binnen een week echt massaal veel meer energie geven… als je ze opvolgt.

Je kunt jezelf hier aanmelden voor de Masterclass: Boost Your Energy!

Energieke groet,

Bart

P.s. wat vond je van de 3 tips? Laat hieronder eens weten welke tip voor jou het beste zal werken (of al werkt). Onder de reacties verloot ik (elke maand) een prijs t.w.v. € 25,-

Close

50% Complete

Waar moet ik het ebook heen sturen?

Ik zet je dan meteen op mijn mailinglist voor nuttige en waardevolle tips. #nospam